قابل توجه آنها که از دیکتاتوری پشتیبانی میکنند

Image 14 قابل توجه آنها که از دیکتاتوری پشتیبانی میکنند

قابل توجه آنها که از دیکتاتوری پشتیبانی میکنند یا در پی علم کردن دیکتاتوری دیگری برای کسب قدرتند: کیم جونگ اون دستور اعدام شوهر عمه خود را داد!

خبرگزاری کره شمالی در گزارشی با اشاره به اعدام “جانگ سونگ تائک” شوهر عمه رهبر این کشور یکی از اقدامات نامناسب او را “دست نزدن با هیجان” در نشست های سیاسی اعلام کرد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد: شوهر عمه رهبر کره شمالی که هفته گذشته به صورت ناگهانی به هنگام برگزاری نشست سیاسی حزب حاکم، بازداشت شد، روز پنجشنبه پس از محکومیت در دادگاه ویژه نظامی ویژه، اعدام شد.

خبرگزاری کره شمالی افزود: جونگ چهره واقعی اش را به عنوان یک خائن در همه مراحل نشان داد. این مرد اقداماتی مانند دست زدن بدون شور و هیجان در نشست های سیاسی و ایجاد مانع در برنامه کاشی کاری یابود رهبر کره شمالی را در سابقه خود دارد. او اعتراف کرده است که برای رسیدن به جاه طلبی های سیاسی شخصی اش گروهی علیه حکومت را تشکیل داده است.

 

سایت ملیون ایران: آنهائی که در عوض مقابله با دیکتاتوری برای آن سینه زده اند تا از این طریق به امتیازات و قدرتی برسند خوبست به سرنوشت آقای جَنگ سونگ تِک توجه کنند که حتی نسبت خویشاوندی نیز نتوانست از سقوط و اعدام او جلوگیری کند. سرنوشت چنین افرادی بسته به این است که تا کی مورد توجه باشند و تا کی به درد دیکتاتوری بخورند. اما وقتی از نظر دیکتاتور بیافتند یا به سود دیکتاتوری نباشند، حامیان دیکتاتوری در چاهی می افتند که در کندن آن برای دیگران به دیکتاتور یاری رسانده بودند: فقدان حقوق انسانی و شهروندی! نتیجه آنکه رعایت و تضمین حقوق انسانی و شهروندی به سود همه شهروندان از جمله اعضا حکومت است!

خبر زیر از بی بی سی فارسی در مورد شوهر عمه کیم جونگ اون است:

تصفیه خانوادگی در کادر رهبری کره شمالی: چه بر سر شوهر عمه کیم جونگ اون آمد؟
لوسی ویلیامسون

او پیش از این از همه مناصب رسمی‌اش خلع شده، و از حزب اخراج شده بود. جَنگ سونگ تِک ناگهان از شوهرعمه و آموزگار رهبر جوان کره شمالی به یک “ضد انقلاب” مطرود و جنایتکار تبدیل شد. صحنه اخراج او از حزب کمونیست و همچنین فهرست بلند بالای جرایم و اعمال ناشایست ادعایی و ایرادات شخصیتی او از رسانه دولتی پخش شد.

یکی از مقامات وزارت اتحاد مجدد کره جنوبی می‌گوید: “این اتفاق بی‌سابقه است. ما در گذشته شاهد پخش چنین اطلاعیه‌هایی نبودیم. ارائه این همه جزئیات نشان می‌دهد که تلاش شده به این تصمیم مشروعیت داده شود.”

جَنگ سونگ تِک
• متولد سال ۱۹۴۶؛ در سال ۱۹۷۲ با خواهر کیم جونگ ایل ازدواج کرد
• در دهه ۱۹۷۰ به رده‌های مدیریتی حزب کارگران کره پیوست
• در سال ۱۹۹۲ به عضویت کمیته مرکزی حزب انتخاب شد
• در سال ۲۰۰۴ کنار گذاشته شد، اما در سال ۲۰۰۶ به سر کار بازگشت
• ۲۰۱۱: در دوران حکومت کیم جونگ اون به بالاترین مقام نظامی منصوب شد
• نوامبر ۲۰۱۳: از همه مناصب خود برکنار شد

این بزرگ‌ترین حادثه سیاسی در کره شمالی از زمان مرگ کیم جونگ ایل، رهبر سابق این کشور، است. اما حکومت کره شمالی به ندرت در زمینه مسائل سیاسی شفافیت به‌خرج می‌دهد، و حال سوال اینجاست که چرا این بار برخلاف همیشه قدری اطلاعات به جهان خارج ارائه شده است؟

برخی تحلیلگران بر این باورند که این اتفاق نشان‌دهنده آشفتگی هیأت حاکمه است.

پروفسور ویکتور چا، استاد دانشگاه جورج‌تاون، هشدار می‌دهد که “درون نظام حکومتی کره شمالی به‌مراتب آشوب‌زده‌تر از آن چیزی است که در رسانه‌ها دیده می‌شود”.
او می‌گوید: “البته کیم جونگ اون اوضاع را تحت کنترل دارد، اما وقتی افراد عالی‌رتبه کنار زده می‌شوند، معمولا معنایش این است که اوضاع نسبتا بهم‌ریخته است. در غیر این صورت، نیازی به این کارها نبود.”

وب‌سایت دیلی ان کی (Daily NK) کره جنوبی که در داخل کره شمالی منابع خبری دارد، معتقد است که این برکناری نشان‌دهنده وجود اختلاف در داخل کشور بر سر ایجاد رشد و رونق اقتصادی است.

این وب‌سایت به‌نقل از منابع ناشناس می‌گوید که جَنگ سونگ تِک برخلاف کیم جونگ اون “طرفدار اصلاحات و گشایش به سبک چینی، و نه گشایش نیمه‌کاره” بود.
به گفته این منابع، اختلاف نظر این دو بر سر این موضوع نهایتا به نابودی آقای جَنگ منجر شد.

اما بعضی کارشناسان دیگر معتقدند که در سطوح عالی حکومت کره شمالی اختلافات اندکی بر سر سیاست‌ها وجود دارد.

دکتر پایک هاکسون، استاد موسسه سجونگ سئول، می‌گوید که اگر اختلافات موجود میان سران پیونگ‌یانگ جدی بود، حکومت هیچگاه آنها را به این شکل علنی نشان نمی‌داد و اینقدر هم سریع مسأله را حل و فصل نمی‌کرد. به عقیده پایک هاکسون، برکناری آقای جَنگ بیشتر نشان‌دهنده این است که کیم جونگ اون کاملا از استادش قدرتمندتر شده بود.
آقای هاکسون می‌گوید: “جَنگ سونگ تِک وظیفه‌اش را به‌عنوان پلی میان گذشته و آینده انجام داده بود. می‌توان او را با ژان باتیست (یحیی بن زکریا) در انجیل و تورات مقایسه کرد که همین نقش را در دوران عیسی مسیح ایفا کرده بود.” اما ایفای نقش راهنمایی رهبر جوان کره شمالی در عبور از دوران گذار، پیامدهای غیرمنتظره‌ای داشت.

بعضی کارشناسان برکناری و اعدام آقای جَنگ را نشانه قدرت گرفتن بیش از پیش کیم جونگ اون می‌دانند.

با این وجود، به گفته دکتر جان دلوری، استاد دانشگاه یون‌سی، مایه تعجب است که کره شمالی حاضر شده بپذیرد که “میان اعضای حزب کمونیست و خاندان کیم – یعنی افرادی در رأس حاکمیت – هم افرادی بشدت فاسد و خائن وجود دارند”.

آقای دلوری می‌گوید: “قبول این امر در مورد کسی که تا یک ماه پیش دست راست رهبر کشور بوده، شگفت‌انگیز است و البته برای دیگران حکم اخطار را دارد.” به بیان دیگر، برکناری آقای جَنگ نشانه دیگری از اقتدار کیم جونگ اون است. او پیش از این سال گذشته هم رئیس ارتش را برکنار کرد، و علاوه بر آن، بعد از به قدرت رسیدن، به رهبران چین بی‌اعتنایی کرد. برخی معتقدند اینها اقداماتی حساب‌شده برای نشان دادن کنترل او بر اوضاع است. به باور جان دلوری، نکته مهم دیگر سرعت عمل کره شمالی در به دست گرفتن کنترل این ماجراست. او می‌گوید: “آنها خیلی زود قضیه را علنی کردند و روایت خود را از آنچه بر سر جَنگ سونگ تِک آمده بود، اعلام کردند.”

البته با وجود اطلاع‌رسانی کم‌سابقه دولت درباره برکناری آقای جَنگ، هنوز به آسانی نمی‌توان فهمید که دقیقا چه اتفاقی افتاده است. یکی از مقامات وزارت اتحاد مجدد کره جنوبی می‌گوید: “اطلاعیه‌های رسمی کره شمالی شاخص‌های بسیار مهمی هستند و در آنها کلید واژه‌هایی وجود دارد که ما بطور خاص به آنها توجه می‌کنیم. اما ما کانال‌های رسمی و غیررسمی دیگری هم برای جمع‌آوری اطلاعات داریم.”

آقای جَنگ دومین فرد قدرتمند کره شمالی بود

نبود اطلاعات کافی باعث می‌شود که کارشناسان سعی کنند چارچوبی برای خود تعریف کنند، و وقایع و اطلاعات را در آن چارچوب تفسیر کنند. برخی از آنها بعد از سال‌ها تماشای تلویزیون دولتی کره شمالی می‌توانند تا حدی از اوضاع اطلاع کسب کنند.

دکتر پایک هاکسون معتقد است که کیم جونگ اون در موقعیت بسیار مستحکمی قرار دارد و یکی از دلایل او برای این برداشت این است که او را از زمان به قدرت رسیدنش مرتب در تلویزیون دنبال کرده است.

او می‌گوید: “[کیم جونگ اون] در ابتدا خیلی راحت نبود. بعضی وقت‌ها رفتارش عجیب بود. اما با گذشت زمان، روشن بود که از موقعیتش لذت می‌برد. به‌یاد دارم که چند ماه بعد از به قدرت رسیدنش در جایی مشغول صحبت بود و جَنگ سونگ تِک هم کنارش ایستاده بود. ناگهان کیم جونگ اون به‌سمت شوهرعمه‌اش چرخید و آقای جَنگ بلافاصله در واکنش به او راست ایستاد؛ مثل سربازی که مقابل یک ژنرال خبردار می‌ایستد. واکنش او خیلی طبیعی بود، اما من از آن متعجب شدم.” لحظات نادری نظیر این شاید فعلا نزدیک‌ترین مشاهدات مستقیم ما از چگونگی کارکرد حکومت کره شمالی باشد.”

http://sepidedam.com/21575

دیکتاتوری, کیم جونگ اون

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a comment